Jak zwiększyć liczbę wizyt w gabinecie?
Jak pozyskać pacjentów pierwszorazowych?
Jeśli liczba umawianych wizyt jest mniejsza od możliwości, jakie daje kalendarz lekarza, warto zastanowić się nad powiększeniem grupy pacjentów pierwszorazowych.
W przypadku wielu specjalności, nawet nieznaczne powiększenie grupy nowych pacjentów, istotnie wpływa na liczbę wszystkich świadczeń (np. w rehabilitacji, psychoterapii, ortodoncji – czyli wszędzie tam, gdzie pacjent wchodzi w pewien stały, intensywny proces leczenia). W tego typu specjalnościach zwiększenie liczby wizyt w gabinecie można osiągnąć nawet niewielkim nakładem pracy i kosztów. W jaki sposób?
Social media dla gabinetów lekarskich
Media społecznościowe to obecnie jedno z lepszych źródeł informacji o placówkach medycznych i tym samym doskonałe miejsce do promowania działalności gabinetu.
Pozyskanie nowych pacjentów dzięki prowadzeniu kont na Facebooku czy Instagramie nie powinno stanowić większych trudności. Coraz popularniejsze jest regularne zamieszczanie zdjęć przedstawiających efekty pracy lekarza (np. w stomatologii, medycynie estetycznej czy ortopedii), które zachęcają potencjalnych pacjentów do skorzystania z podobnych świadczeń.
Popularne stają się również webinary, które można promować w social mediach, docierając do grupy potencjalnych zainteresowanych (np. w psychologii, dietetyce, rehabilitacji i wielu specjalnościach lekarskich). Dzielenie się wiedzą na temat schorzeń i metod leczenia to praca nad budową własnego wizerunku jako eksperta. Działania takie pozwalają przyszłym pacjentom poznać specjalistę i nabrać do niego zaufania jeszcze przed wizytą. Jest to szczególnie ważne, gdy pacjent dociera do specjalisty nie z polecenia innego pacjenta a np. z reklamy internetowej.
Zwiększanie liczby wizyt poprzez działania w mediach społecznościowych jest skuteczne, ale wymaga systematyczności i czasu. Warto zaangażować w te działania pracownika placówki lub firmę zewnętrzną specjalizującą się w marketingu internetowym. W przypadku pierwszego rozwiązania, warto zainwestować w szkolenie, które przygotuje pracownika do skutecznej pracy nad budową wizerunku placówki.
Większa liczba wizyt dzięki stronie internetowej
Posiadanie strony internetowej placówki medycznej czy gabinetu lekarskiego to już dzisiaj podstawa działań informacyjnych i reklamowych.
Pacjent powinien mieć możliwość zapoznania się z ofertą i zasadami przyjęć placówki poprzez Internet. Idealnie, gdyby tym kanałem mógł również dokonać zapisu na wizytę lub zadać dodatkowe pytania.
Jeśli jednak placówka planuje zwiększyć grupę pacjentów, należy spojrzeć na budowę i funkcjonalność strony internetowej w zupełnie inny sposób. Warto przeprowadzić np. audyt strony internetowej, by skorzystać z rad specjalistów, którzy ocenią witrynę z perspektywy internauty i łatwości z jaką może on znaleźć odpowiedź na pytania czy umówić nową wizytę.
Pracując nad zwiększeniem liczby pacjentów, warto wziąć pod uwagę płatne linki kierujące na naszą stronę (z innych stron lub wyszukiwarki Google).
Zwiększenie liczby wizyt dzięki rejestracji telefonicznej
Pamiętajmy, że żadne działanie marketingowe nie będzie skuteczne, jeśli pacjent nie będzie mógł swobodnie dodzwonić się do naszej placówki medycznej. Zadbajmy więc o szeroką dostępność rejestracji i kompetentny personel, który umówi zainteresowanych pacjentów na wizyty.
Jeśli nie chcemy zatrudniać dodatkowego personelu lub mimo zatrudnienia rejestratorek odnotowujemy nieodebrane połączenia, warto zabezpieczyć je poprzez współpracę z Medyczną Rejestracją, która zagwarantuje nawet 100% skuteczności.
Organizacja pracy placówki a większa liczba wizyt
Zwiększenie liczby wizyt realizowanych przez placówkę jest możliwe nie tylko dzięki działaniom marketingowym.
Wprowadzenie kilku drobnych modyfikacji na poziomie rejestracji może znacząco wpłynąć na wygląd kalendarza i liczbę udzielonych świadczeń.
Praca nad „pustymi” wizytami
Jeśli kalendarz jest wypełniony a czas oczekiwania na wizytę wydłuża się, warto zadbać o frekwencję pacjentów. Czasami proste zmiany zmniejszające absencję, pozwalają na zwiększenie liczby wizyt i tym samym zysków placówki. O sposobach zwiększania skuteczności i radzenia sobie z nieobecnymi pacjentami pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów.
Listy oczekujących
Czy zdarza się, że zainteresowani pacjenci rezygnują z zapisu ze względu na długi termin oczekiwania? Jeśli tak, warto prowadzić listę rezerwową, która w sytuacji pojawienia się wolnego terminu, może pomóc w wypełnieniu luk w kalendarzu.
Szeroka dostępność rejestracji
Wracając do kwestii swobodnego kontaktu pacjenta z rejestracją, warto przyjrzeć się godzinom dostępności rejestratorek. Czy odpowiadają one potrzebom pacjentów? Czy poza godzinami pracy odnotowujemy utratę połączeń? Jeśli tak, zastanówmy się nad modyfikacją tej dostępności lub przekierowaniem pacjenta do innej formy kontaktu (sms/www).
I na koniec najważniejsza kwestia – weryfikujmy skuteczność podejmowanych działań, analizujmy dane statystyczne i rozmawiajmy z pacjentami, pytając o to w jaki sposób dotarli do naszej placówki.