Trendy w obsłudze pacjenta i rejestracji 2025
W Nowym Roku możemy spodziewać się dalszych zmian wdrażanych w publicznych i prywatnych placówkach medycznych, z czego najistotniejsze będą:
Cyfryzacja służby zdrowia
Placówki medyczne, które dotychczas nie podjęły zmian w tym obszarze, będą intensywnie wdrażać technologie cyfrowe. Praca w systemach do zarządzania dokumentacją medyczną czy rezerwacją wizyt to już standard w placówkach udzielających świadczeń w ramach NFZ. W mniejszych gabinetach prywatnych czy placówkach rehabilitacyjnych, psychologicznych – zmiany te będą nadal systematycznie wdrażane.
Coraz więcej placówek zdecyduje się również na udostępnienie narzędzi do rejestracji online swoim pacjentom, ograniczając zaangażowanie pracowników w obsługę pacjenta.
Automatyzacja procesów w obsłudze pacjenta
2025 rok przyniesie kolejne podwyżki wynagrodzeń – dla pracodawcy będzie to koszt na poziomie min. 5621,59zł za 1 etat. Takie zmiany mobilizują do poszukiwania rozwiązań odciążających personel, zmniejszających zakres obowiązków i czas pracy ludzkiej.
Ponadto automatyzacja procesów pozwala na zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędów, dając pewność, że zaplanowane działania będą przeprowadzone zgodnie z wytycznymi i na czas.
Automatyzacje coraz chętniej stosowane są w obszarze rejestracji – m.in. przy:
- potwierdzaniu wizyt (najczęściej są to automatycznie wysyłane wiadomości sms)
- pobieraniu opłat (przedpłaty za wizyty, opłaty za wizyty online)
- zarządzaniu kolejką w placówce medycznej (tzw. systemy kolejkowe)
- pobieraniu zgód (dokumenty automatycznie generowane przez system i wysyłane lub udostępniane pacjentowi)
- ankietach satysfakcji pacjenta (automatycznie wysyłanych po wizycie)
Sztuczna inteligencja (AI) w diagnostyce i leczeniu
Ogólnoświatowy trend wykorzystywania sztucznej inteligencji do analizy danych medycznych na pewno będzie postępował w kolejnych latach.
Możliwość szybszej i trafniejszej diagnozy a co za tym idzie podejmowania lepszych dla pacjenta decyzji – to jedne z największych zalet korzystania z AI w medycynie. Poprawa jakości i zwiększenie dostępności w służbie zdrowia to priorytety, które mogą być wspierane przez sztuczną inteligencję.
Telemedycyna
Coraz chętniej korzystamy z porad medycznych łącząc się z lekarzem telefonicznie lub online. Jak wynika z przeprowadzonych badań – już 83% Polaków skorzystało z telemedycyny a internetowe portale oferujące porady lekarskie odnotowują nawet 3 miliony wizyt miesięcznie!
Szybki termin wizyty, brak konieczności dojazdu – to najczęstsze powody, dla których decydujemy się na korzystanie z telemedycyny. Trend ten będzie się utrzymywał w kolejnych latach.
Empatyczne podejście do pacjenta
Doświadczenia wielu placówek medycznych pokazują, że dążenie do optymalizacji kosztów poprzez automatyzacje działań nie może odbywać się kosztem samopoczucia pacjenta. Budowanie pozytywnych doświadczeń pacjentów jest bowiem kolejnym ważnym elementem rozwoju placówki medycznej.
Coraz większą wagę przykładamy do tego, by pacjent w procesie obsługi czuł się odpowiednio „zaopiekowany”. Od pierwszego połączenia z rejestracją chcemy budować pozytywny wizerunek placówki i wpływać na opinie pacjentów.
Empatyczne podejście do pacjenta, uwzględniające jego potrzeby i emocje – pozwala na zwiększenie skuteczności i podnoszenie jakości w obszarze rejestracji.
Placówki medyczne będą coraz większy nacisk kładły na ten aspekt obsługi pacjenta – korzystając ze szkoleń dedykowanych personelowi obsługi pacjenta lub korzystając ze wsparcia profesjonalnych rejestracji telefonicznych, dla których szkolenia podnoszące jakość obsługi są codziennością.
Profilaktyka i edukacja
W kolejnym roku możemy spodziewać się dalszego nacisku na profilaktykę i edukację zdrowotną. Zwiększanie świadomości zdrowotnej pacjentów poprzez działania edukacyjne – wśród dzieci i dorosłych – będzie kluczowe dla zapobiegania chorobom i poprawy stanu zdrowia w społeczeństwie.
Profilaktyka jest tańsza i skuteczniejsza, co sprawia, że musimy poważnie podchodzić do jej promowania i wdrażania przez placówki medyczne oraz instytucje odpowiedzialne za zdrowie publiczne.