Jak zwiększyć przychody placówki leczniczej?
Wielu lekarzy i właścicieli placówek medycznych regularnie ponosi koszty działań, mających na celu zwiększenie przychodu. Osoby zarządzające placówką medyczną często inwestują spore środki na działania marketingowe lub programy medyczne, mające usprawnić działanie placówki i tym samym zwiększyć liczbę wykonywanych świadczeń. Placówka medyczna może także poszerzać zakres realizowanych usług, zwiększać zatrudnienie i „rosnąc” podnosić w ten sposób przychód.
Jak zarządzanie placówką medyczną wpływa na jej przychody?
Wydawałoby się, że odpowiedź na to pytanie jest oczywista. Większość z nas z pełnym przekonaniem odpowie, że zarządzanie placówką medyczną jest kluczowe w jej rozwoju i determinuje sposób jej funkcjonowania.
Sprawne i skuteczne zarządzanie podmiotem leczniczym pomoże w zoptymalizowaniu kosztów i pozwoli na zwiększenie przychodu dzięki dobrym inwestycjom. Osiągnięcie dodatnich wyników finansowych to cel zarządzania dużą placówką, realizującą świadczenia w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. W placówkach tego typu zarządzanie powierza się osobom z wykształceniem ekonomicznym – dyrektorom, których praca skupia się wokół optymalizacji.
W przypadku placówek prywatnych, zwłaszcza niewielkich NZOZ-ów czy prywatnych gabinetów lekarskich – istotne będzie zwiększenie przychodu i ograniczenie strat poprzez proste działania, nie wymagające dużego zaangażowania i inwestycji. Jeśli placówką zarządza lekarz a dodatkowe działania muszą być zlecone zatrudnionym pracownikom lub firmom zewnętrznym – pojawia się wątpliwość, czy taka inwestycja się zwróci.
A może warto w pierwszej kolejności wdrożyć kilka drobnych zmian, które wpływają na przychody placówki medycznej a jednocześnie nie angażują zbytnio lekarza?
Jak mała placówka medyczna może zwiększyć przychody?
Przygotowaliśmy dla Ciebie 5 prostych rad, których wdrożenie pozwoli na zwiększenie przychodów bez dodatkowych inwestycji.
1. Zapewnij szybki i łatwy kontakt z rejestracją
Nie bez powodu to pierwszy punkt na naszej liście! Realnym i częstym problemem placówek medycznych jest nieskuteczna rejestracja telefoniczna. Wszelkie działania zmierzające do zwiększenia zysków placówki mogą okazać się nieskuteczne, jeśli zainteresowany pacjent nie zostanie właściwie obsłużony.
Zdarza się, że placówka medyczna inwestuje w działania reklamowe, budowanie marki i promowanie swojej działalności w Internecie, na prawdę duże środki. Jednocześnie ta sama placówka zupełnie nie weryfikuje skuteczności pracy rejestracji, pozwalając na „przepalanie” budżetów reklamowych i utratę pacjentów na poziomie rejestracji telefonicznej.
Tymczasem uszczelnienie rejestracji i zaopiekowanie wszystkich połączeń przychodzących od pacjentów potrafi zwiększyć zyski placówki o kilkadziesiąt procent!
Bez względu na to, czy placówka zdecyduje się powierzyć obsługę rejestracji profesjonalistom, czy zdecyduje się na zatrudnienie własnego personelu – ważny jest dostęp do danych statystycznych, które pozwolą na ocenę skuteczności podejmowanych działań i wskażą obszary do poprawy.
Jeśli rejestracją zajmuje się zatrudniony personel – warto wyposażyć go w narzędzia, czyli oprogramowanie dla placówki medycznej lub call center, które pozwoli na analizę pracy rejestracji i szybką reakcję w przypadku nieodebranych połączeń.
W przypadku małych placówek – tańszym i skuteczniejszym rozwiązaniem będzie powierzenie obsługi firmie zewnętrznej, pracującej w oparciu o profesjonalne programy medyczne.
2. Zadbaj o kalendarz przyjęć
Powierz prowadzenie terminarza wizyt osobie lub firmie, która zagwarantuje jego odpowiednie przygotowanie. Czy wiesz, ile lekarze tracą z powodu tzw. „pustych wizyt”? Czas oczekiwania na nieobecnego pacjenta w gabinecie oznacza oczywistą (choć często niedostrzeganą) stratę dla lekarza.
Jeśli kalendarz wizyt nie będzie posiadał luk, ograniczysz straty spowodowane absencją pacjenta i skrócisz czas oczekiwania na wizytę (co z kolei pozytywnie wpłynie na liczbę umawianych wizyt).
3. Wprowadź przedpłaty
Jeśli problem absencji pacjentów dotyczy Twojej placówki – rozważ wprowadzenie systemu przedpłat lub zaliczek, które ograniczą straty spowodowane nieobecnością pacjentów. Coraz częściej programy medyczne oferują taką możliwość, dzięki czemu lekarz nie musi kontrolować wpłat a system automatycznie podpowiada czy wizyta została opłacona.
W przypadku nagłej nieobecności pacjenta, nieodwołanej wizyty, której nie można już zastąpić inną – przedpłata zmniejsza straty wynikające z oczekiwania lekarza.
4. Skorzystaj z tanich i skutecznych działań marketingowych
Drogie kampanie reklamowe najczęściej są poza zasięgiem małych placówek medycznych. Inwestowanie w działania marketingowe może być też nieopłacalne ze względu na ograniczone możliwości przyjęć w niewielkim zespole lekarskim.
Warto jednak zadbać o to, by zainteresowany pacjent z łatwością odnalazł dane kontaktowe do lekarza czy placówki medycznej. Uruchomienie wizytówki Google, utworzenie profili w social mediach czy zadbanie o przejrzystą, estetyczną stronę internetową – to podstawowe działania, które warto wykonać.
Jeśli dodatkowo w naszym zespole znajdzie się osoba, która zaopiekuje się komunikacją z pacjentem poprzez media społecznościowe, szybko zauważymy jak duża moc drzemie w tych bezpłatnych i ogólnodostępnych portalach.
5. Wykorzystaj programy medyczne do zarządzania placówką
Duże podmioty lecznicze coraz chętniej inwestują w oprogramowanie placówki medycznej, które pozwala zoptymalizować pracę zespołu, pracę rejestracji i obsługę pacjentów. Zautomatyzowanie pewnych procesów oraz dostęp do szczegółowych raportów mogą być niezwykle cenne w zarządzaniu placówką medyczną.
Programy medyczne mogą być jednak nieprzydatne w najmniejszych placówkach medycznych. Jeśli w placówce nie ma managera czy osoby zarządzającej, która miałaby czas na analizę danych i miałaby możliwości i środki niezbędne do poprawy sytuacji – nawet najlepsze narzędzia okażą się nieskuteczne. Ponoszenie wysokich kosztów utrzymania oprogramowania dla placówki medycznej a także koszty etatu osoby zarządzającej, mogą przewyższać potencjalne zyski z optymalizacji. Warto wówczas skupić się jedynie na powyższych czterech propozycjach.