Jak poprawić sytuację w rejestracji? 3 najczęstsze problemy placówek
Pacjenci nie są zadowoleni z obsługi na poziomie rejestracji? A może personel rejestracji jest przemęczony, sfrustrowany i z tego powodu placówka boryka się z dużą rotacją pracowników?
Jeśli tak, to już ostatni dzwonek na podjęcie działań naprawczych, które poprawią sytuację placówki! Poznaj najczęstsze problemy na poziomie rejestracji i rozwiąż je, by zapobiec utracie pacjentów.
Niska skuteczność rejestracji
To poważny problem, który wpływa na utratę zysków placówki. Początkowo niedostrzegany lub bagatelizowany – może nieść bardzo poważne konsekwencje.
Jeśli…
- liczba umawianych wizyt jest zbyt mała, kalendarz nie jest wypełniony
- w kalendarzu pojawiają się luki pomiędzy wizytami
- pacjenci nie przychodzą na umówione wizyty (nie odwołując wizyty)
może to oznaczać niski poziom jakości obsługi pacjenta lub za małą dostępność rejestracji!
W takiej sytuacji warto przyjrzeć się:
- godzinowej dostępności rejestracji (czy jest wystarczająca, czy pacjenci podejmują próby kontaktu poza tymi godzinami?)
- skuteczności odbierania połączeń (ile połączeń spośród przychodzących zostaje obsłużonych?)
- przygotowaniu personelu rejestracji (czy wykazuje on własną inicjatywę w umówieniu wizyty, czy posiada wiedzę i kompetencje, by skutecznie obsłużyć pacjenta?)
- standardom obsługi pacjenta obowiązującym w placówce (czy obowiązują zasady postępowania w przypadku np. odwoływania wizyty? czy wizyty są potwierdzane i jakie działania wdrożono, by wyeliminować „puste” wizyty?)
- przygotowaniu technicznemu – infrastrukturze placówki
Aby poprawić sytuację:
- warto zadbać o odpowiednie przygotowanie i szkolenia personelu rejestracji
- należy zebrać dane dotyczące ruchu połączeń i dostosować organizację pracy rejestracji do realnych potrzeb placówki lub wesprzeć się działaniami rejestracji zewnętrznej
- należy na co dzień monitorować skuteczność działań rejestracji
Problemy personalne i rotacja pracowników rejestracji
Bardzo częstym problemem placówek medycznych jest duża rotacja pracowników rejestracji. Nawet w stabilnym zespole rejestratorek zdarzają się regularnie nagłe nieobecności, które potrafią zdezorganizować pracę zespołu i znacząco utrudnić pacjentom kontakt z rejestracją.
Jeśli…
- w placówce wciąż brakuje „rąk do pracy” w obsłudze pacjenta
- pracownicy rejestracji są sfrustrowani, nieuprzejmi lub nieskuteczni
- mimo zatrudnienia, część personelu jest wciąż nieobecna (a wg danych ZUS pracownik średnio 2 miesiące w roku nie pracuje!)
- pracownicy rotują a osoby zarządzające poświęcają sporo czasu na rekrutacje, szkolenia, wdrożenie
- mimo dostępnej infrastruktury technicznej (odpowiednia ilość linii, kolejkowanie połączeń), pacjenci zbyt długo czekają na połączenie z rejestracją
priorytetowo należy skupić się na budowaniu stabilnego zespołu rejestracji lub wdrożeniu usługi zewnętrznej, która zagwarantuje wysoką jakość obsługi, zdejmując z placówki obowiązki związane z tworzeniem i utrzymaniem zespołu rejestracji.
Aby samodzielnie poprawić sytuację:
- warto zadbać o komfort pracy zespołu rejestracji (np. umożliwiając codzienną zamianę stanowisk pomiędzy obsługą rejestracji telefonicznej a osobistą obsługą pacjenta)
- warto zainwestować w regularne szkolenia i coaching, dzięki czemu pracownicy będą mogli rozwijać swoje kompetencję i zostaną zaopiekowani w trudnych dla nich sytuacjach
- należy przyjrzeć się strukturze placówki i podziałowi kompetencji, wyznaczając osoby odpowiedzialne za monitoring połączeń i nadzór nad jakością obsługi pacjenta
- warto wdrożyć motywujący system premiowy
Wysoki koszt utrzymania rejestracji
Utrzymanie wewnętrznej rejestracji związane jest z wysokim kosztem zatrudnienia personelu, utrzymania infrastruktury technicznej (m.in. telekomunikacyjnej), utrzymania stanowisk (inwestycja w sprzęt + opłaty bieżące). Zarówno indywidualne gabinety lekarskie jak i duże przychodnie borykają się z problemami zbyt wysokich kosztów utrzymania rejestracji. Dodatkowo większe koszty nie dają gwarancji większych zysków (np. zatrudnienie dodatkowego pracownika nie zawsze poprawia skuteczność umawianych wizyt).
Jeśli…
- prowadzisz niewielką placówkę i zatrudnianie kilkuosobowego zespołu nie ma sensu (a chciałbyś zapewnić szeroką dostępność rejestracji, by nie tracić pacjentów)
- placówka boryka się w problemem porannych lub poniedziałkowych „pików” połączeń (i potrzeba wielu stanowisk do obsługi, choć potem personel nie ma innych obowiązków)
- koszty utrzymania rejestracji są po prostu za wysokie
warto rozważyć zmiany w organizacji pracy rejestracji lub wesprzeć działania wewnętrzne dodatkową usługą zewnętrzną, która pomoże np. rozładować poranne piki – bez konieczności zatrudniania kolejnych osób.
Przykładowo – w niewielkiej placówce medycznej koszt utrzymania rejestracji dostępnej w godzinach 8:00-20:00 może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie – bez względu na liczbę obsługiwanych połączeń i skuteczność umawianych wizyt. Korzystając z Medycznej Rejestracji placówka może kilkukrotnie obniżyć ten koszt, jednocześnie zyskując stabilną obsługę i rozwiązując wszelkie inne problemy (personalne, techniczne, lokalowe).
Chciałbyś samodzielnie obniżyć koszt utrzymania rejestracji? Przeczytaj artykuł: „Wzrost kosztu zatrudnienia rejestratorek medycznych? Podpowiadamy jak zaoszczędzić!„.