Wymagania dla rejestratorki medycznej - jakie są cechy dobrej rejestratorki?
Pracownik rejestracji pełni wiele odpowiedzialnych funkcji, będąc jednocześnie wizytówką naszej placówki medycznej. Warto zatem dołożyć starań, by dzięki odpowiednio przygotowanej rekrutacji a następnie szkoleniom personelu rejestracji, zapewnić pacjentom obsługę według najlepszych standardów.
Cechy idealnej rejestratorki
Oczywiście warto od razu zaznaczyć, że pojęcie „idealnej” rejestratorki jest dość subiektywne i w zależności od oczekiwań lekarzy, profilu placówki czy jej struktury – kto inny będzie tym idealnym kandydatem do pracy.
Możemy jednak pokusić się o stworzenie listy cech osobowościowych, które będą niezwykle ważne w codziennym kontakcie z pacjentem.
Pracownika rejestracji medycznej powinna cechować:
- komunikatywność,
- odpowiedzialność
- spokój i opanowanie,
- serdeczność,
- chęć pomagania innym,
- radzenie sobie ze stresem,
- doskonała organizacja pracy
- działanie pod presją czasu.
Skuteczna komunikacja jest kluczowa w pracy rejestratorki medycznej. Doskonała umiejętność słuchania, analizowania oraz zdolność do radzenia sobie w sytuacjach stresowych są niezbędne do skutecznego komunikowania się z pacjentami, personelem medycznym oraz innymi pracownikami placówki.
Spokój i opanowanie oraz chęć niesienia pomocy pozwolą na skuteczniejsze rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, szukanie niestandardowych rozwiązań i finalnie rozwiązywanie problemów, które na co dzień występują w obsłudze pacjenta.
Serdeczność i życzliwa obsługa to cechy, dzięki którym pacjent poczuje się dobrze zaopiekowany i zadowolony z usług placówki – a jak wiadomo emocje pacjenta będą kluczowe w budowaniu pozytywnego wizerunku.
Pamiętajmy również o odpowiedzialności – powierzając pracownikowi dane wrażliwe pacjentów i dostępy do systemów placówki musimy mieć pewność, że będzie on przestrzegał polityki danych osobowych, dochowa tajemnicy i zadba o bezpieczeństwo tych danych.
Wymagania wobec rejestratorki medycznej
Czego możemy wymagać od pracownika rejestracji? Warto przemyśleć nasze oczekiwania i już na etapie rekrutacji wyraźnie określić zakres obowiązków oraz cechy kandydata.
Pamiętajmy, że niektóre oczekiwania mogą wykluczać się wzajemnie lub po prostu będą trudne do spełnienia. Jeśli oczekujemy, by rejestratorka była empatyczna i spokojna a jednocześnie była osobą asertywną i posiadała cechy „dobrego sprzedawcy” – to trudno będzie sprostać takim wymaganiom.
Kluczem do przygotowania realnych wymagań będzie profil naszej placówki i obsługiwanego przez nas pacjenta. Czy w naszej rejestracji ważna będzie stanowczość, umiejętność działania pod presją czasu i pracy zespołowej (np. w dużych przychodniach, placówkach NFZ)? Czy może stawiamy na życzliwość, uważne słuchanie, empatię (np. w gabinecie psychologicznym)? Odpowiedzmy sobie na pytanie: jacy są nasi pacjenci, czego potrzebują i czego tym samym oczekujemy od pracownika rejestracji?
Przyjrzyjmy się również zakresowi obowiązków, które przekazujemy pracownikowi rejestracji. Jeśli będzie on odpowiadał wyłącznie za prowadzenie terminarzy przyjęć i obsługę pacjentów – postawmy na kluczowe kompetencje z zakresu komunikacji. Jeśli planujemy powierzyć pracownikowi również inne obowiązki (np. prowadzenie mediów społecznościowych), wśród naszych wymagań powinny pojawić się także inne cechy (np. „lekkie pióro”, znajomość programów graficznych).