Pacjent niepełnosprawny w rejestracji
W naszym systemie ochrony zdrowia nie wszystkie osoby niepełnosprawne mogą liczyć na dodatkowe uprawnienia wynikające z ich niepełnosprawności Od lipca 2018 roku jedynie osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności zyskały pewne ulgi.
Zmiany w przepisach na korzyść osób niepełnosprawnych
Dawniej osoba niepełnosprawna nie mogła liczyć na żadne ułatwienia czy uprawnienia wynikające z niepełnosprawności. Wiele zmieniło się wraz z 1 lipca 2018 roku. Weszła wtedy w życie ustawa wprowadzająca specjalne uprawnienia w dostępie do usług opieki zdrowotnej, farmaceutycznych oraz wyrobów medycznych. Problem w tym, że jedynie osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności zyskały pewne ulgi i przywileje. Co dokładnie zawierała ta ustawa?
Osoby niepełnosprawne mogą liczyć przede wszystkim na zniesienie okresów stosowania wyrobów medycznych a także na obsługę w placówkach opieki zdrowotnej i w aptece poza kolejnością. Wspieranie osób niepełnosprawnych zakłada również zniesienie limitów finansowania usług opieki zdrowotnej z zakresu rehabilitacji leczniczej.
Najważniejsze zmiany ustawy z 1 lipca 2018 roku
Bez wątpienia najważniejszymi zmianami, jakie wprowadziła ta ustawa, jest korzystanie ze świadczeń opieki zdrowotnej bez kolejki, a także zniesienie limitów finansowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Są to znaczne ułatwienia, choć niekiedy potrzebne są inne udogodnienia, takie jak bezpłatny przewóz osób niepełnosprawnych.
Co postanowienia ustawy z 1 lipca 2018 roku w rzeczywistości znaczą dla osób niepełnosprawnych?
Przede wszystkim osobie niepełnosprawnej przysługuje prawo do wszelkich wyrobów medycznych, które zleciła osoba do tego uprawniona. Chodzi w tym o to, że pacjent nie jest objęty okresem obowiązywania takiego zlecenia i może ubiegać się o dofinansowanie wyrobów medycznych w każdym momencie. Najważniejszą kwestią w tym przypadku jest lekarz nadzorujący, który ma uprawnienia – to on decyduje czy wystawić pacjentowi kolejne zlecenie na wyroby medyczne.
Rejestracja osób niepełnosprawnych
Według ustawy osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności mogą ubiegać się o przyjmowanie do lekarza poza kolejnością. Jak wygląda rejestracja takich osób? Placówka medyczna udziela tych świadczeń poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez niego listy oczekujących.
Pacjent niepełnosprawny ma prawo skorzystać z usługi jeszcze w dniu zgłoszenia a w przypadku, gdy nie jest to możliwe powinien otrzymać inny termin poza kolejnością. Dodatkowo placówka ma obowiązek zrealizować świadczenie w poradni specjalistycznej w terminie nie przekraczającym 7 dniu.
Warto podkreślić, że obsługa każdego pacjenta (w tym także osoby niepełnosprawnej) rozpoczyna się na etapie rejestracji telefonicznej. Pracownik obsługi telefonicznej powinien znać obowiązujące przepisy i wynikające z nich uprawnienia dla tej grupy pacjentów.
Ważne jest, aby personel placówki został odpowiednio przeszkolony pod kątem przyjmowania osób niepełnosprawnych – umożliwi to sprawniejsze i łatwiejsze zarejestrowanie każdego pacjenta niepełnosprawnego. W tym przypadku mogą okazać się przydatne zasady savoir-vivre oraz odpowiedniej komunikacji wobec osób niepełnosprawnych. Pracownicy placówki medycznej, powinni również być przygotowani na ewentualną pomoc pacjentowi niepełnosprawnemu. Ponadto, mając świadomość obsługi pacjenta niepełnosprawnego pracownik rejestracji powinien upewnić się, że czy osoba porusza się o własnych siłach lub, czy potrzebuje w tym pomocy.
Każdy pacjent niepełnosprawny podczas rejestracji stacjonarnej, powinien posiadać ze sobą legitymację osoby niepełnosprawnej (lub inny dokument jak np. orzeczenie o niepełnosprawności), dzięki której będzie możliwe zweryfikowanie nie tylko danych, lecz także stopnia niepełnosprawności.
Jak ułatwić pacjentom niepełnosprawnym rejestrację
W trosce o pacjentów niepełnosprawnych, warto przyjrzeć się barierom, które taki pacjent może napotkać w procesie obsługi w placówce medycznej. Czy będzie mógł samodzielnie skorzystać z usług rejestracji? Czy bez względu na rodzaj niepełnosprawności pacjent będzie mógł dokonać zapisu?
Pamiętajmy, że mówiąc o pacjentach niepełnosprawnych mamy na myśli nie tylko osoby z ograniczeniami ruchowymi, dla których rejestracja telefoniczna będzie wystarczającym ułatwieniem. Pamiętajmy o osobach niewidomych i niedowidzących oraz o pacjentach niesłyszących.
Dla tych pacjentów warto dostosować stronę internetową placówki (np. umożliwiając powiększenie czcionki, włączenie kontrastowych kolorów) oraz włączyć opcję rejestracji online.
Bariery architektoniczne w przychodni
Niekiedy zdarzyć się może, że osoby niepełnosprawne nie mogą skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej z powodu bariery architektonicznej, która powstała w wyniku braku przystosowania do ich obsługi.
Przede wszystkim bardzo ważny jest podjazd – do wejścia placówki, oprócz schodów, powinien prowadzić specjalny podjazd dla osób niepełnosprawnych. Jednak kiedy nie ma możliwości postawienia takiego podjazdu, jego dobrą alternatywą może okazać się podnośnik dla osoby niepełnosprawnej.
Podnośniki dla osób niepełnosprawnych montowane są na schodach i dzięki nim możliwe jest wjechanie wózkiem inwalidzkim po schodach. W ułatwieniu poruszania się po placówce mogą okazać się przydatne specjalistyczne windy. Jak wygląda winda dla osób niepełnosprawnych? Taka winda dla osoby niepełnosprawnej jest przystosowana dla pacjentów poruszających się na wózku, czyli jest szersza i jest wyposażona w specjalne obręcze.
Nie należy zapominać o łazienkach. Łazienki dla osób niepełnosprawnych powinny posiadać specjalną umywalkę, która przystosowana jest dla pacjentów poruszających się na wózku, a także musi być ona wyposażona w specjalne poręcze, które ułatwiają poruszanie się na wózku inwalidzkim. Co ważne, taka łazienka musi być większym pomieszczeniem, a to ze względu na konieczność manewrowania wózkiem.
Przygotowując punkt obsługi pacjenta również nie zapominajmy o osobach z ograniczeniami ruchowymi. Wysokie lady czy małe „okienka” ustawione na pewnej wysokości mogą stanowić spore ograniczenia.