Czy teleporady nadal obowiązują w 2022?
Czy pacjent może obecnie skorzystać z teleporady?
Tak! Jak najbardziej, pacjent nadal może skorzystać ze zdalnej konsultacji z lekarzem.
Według Ministerstwa Zdrowia nie ma powodów do zniesienia danego świadczenia zdrowotnego.
Jak skorzystać z teleporady?
POZ:
Aby skorzystać z teleporady należy skontaktować się ze swoją przychodnią i poprosić o rozmowę telefoniczną z lekarzem. Następnie osoba rejestrująca prosi pacjenta o podanie swoich danych osobowych i informuje o możliwej godzinie oraz jaki lekarz może w danym czasie przeprowadzić rozmowę zdalnie.
NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA ZDROWOTNA:
Dyżurujący lekarz w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej może udzielić porady przez telefon. Należy zadzwonić pod numer konkretnego punktu (w dni powszednie po 18:00 do 8:00 rano, a w dni wolne od pracy – całodobowo). Podczas teleporady lekarz przeprowadza wywiad medyczny oraz ocenia stan zdrowia pacjenta.
Co można uzyskać podczas teleporady?
Podczas teleporady pacjent może uzyskać:
- e-zwolnienie
- e-skierowanie
- zlecenie na test na koronawirusa
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym
UWAGA! Należy pamiętać, że lekarz może kontaktować się z numeru zastrzeżonego.
Przed teleporadą pacjent powinien się do niej dobrze przygotować. Na początku warto ustalić jaki jest cel telewizyty.
Aby być pewnym, że podczas rozmowy o niczym nie zapomnieliśmy możemy zapisać na kartce istotne dla nas kwestie takie jak:
Jak przygotować się do teleporady?
W trakcie wizyty możemy być zapytani o:
- objawy, które nas niepokoją – kiedy występują, z jaką częstotliwością oraz z jakim nasileniem
- przyjmowane leki – nazwę leku, dawkę oraz ilość opakowań
- dane osobowe – imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer do kontaktu, numer PESEL
- wyniki ostatnich wykonanych badań
- pomiar temperatury ciała/ciśnienia tętniczego
Należy pamiętać, aby być szczerym z lekarzem oraz wyczerpująco odpowiadać na jego pytania. Ważne, by nie pomijać szczegółów nawet jak wydają się nieistotne, ponieważ dla lekarza może to być ważna informacja podczas ustalenia diagnozy.
Czy teleporady mogą być nagrywane?
Wiele przychodni informuje pacjenta o tym, że teleporada może zostać nagrywana, ale nie w każdej jest to praktykowane. Warto pamiętać, że podmiot medyczny nie ma obowiązku archiwizowania rozmowy z pacjentem. Podczas teleporady pacjent podaje swoje dane osobowe, które są danymi wrażliwymi, gdyż dotyczą stanu zdrowia. Dzięki temu pacjent ma prawo do uzyskania dostępu do swoich danych osobowych – w tym przypadku do rozmowy telefonicznej z lekarzem.