Boty głosowe w rejestracji - wady i zalety

Boty głosowe w rejestracji - wady i zalety

Czy voiceboty mają szansę zastąpić zespół rejestracji? Jakie są wady i zalety wdrożenia botów głosowych w placówkach medycznych? W jakich placówkach to rozwiązanie przyniesie korzyści?

Korzyści wynikające z wdrożenia botów głosowych w rejestracji

Zalety voicebotów w placówkach medycznych to przede wszystkim:

  • nieograniczone możliwości obsługi wielu pacjentów jednocześnie (korzyść istotna w przypadku największych przychodni, które do podobnych działań musiałyby zaangażować rozbudowany zespół call center)
  • zwolnienie z części obowiązków personelu rejestracji (zwłaszcza w przypadku powtarzalnych, schematycznych działań – takich jak przypominanie o umówionej wizycie).

Boty głosowe skutecznie zastąpią lub uzupełnią personel placówki medycznej w obsłudze:

  • kampanii informacyjnych (np. informowanie o zapisach na szczepienia)
  • potwierdzania wizyt (przypominanie o terminie nadchodzącej wizyty)
  • połączeń od pacjentów zainteresowanych usługami placówki (w tym przypadku nie zastąpią w pełni pracy ludzkiej, jednak w podstawowym wymiarze mogą wspierać zespół rejestracji)

Wady botów głosowych

Mówiąc o wadach botów głosowych należy przede wszystkim uwzględnić:

  • niechęć pacjentów do współpracy – rozmowy z botem głosowym
  • negatywne opinie – osłabienie wizerunku placówki (jeśli pacjent napotkał trudności w komunikacji z voicebotem)
  • trudności w dokonaniu właściwego zapisu w rozbudowanych placówkach medycznych
  • brak elastyczności w sytuacjach niestandardowych (pacjent „bólowy”, pilny, z powikłaniami lub pytaniami po zabiegu / wizycie)
  • konieczność przekazania pacjenta do dalszej obsługi – w przypadkach wykraczających poza skrypty (wydłużony czas obsługi dla pacjenta i podwójny koszt dla placówki)
  • niższa skuteczność umawiania wizyt (względem tej samej liczby rozmów poprowadzonych przez pracowników rejestracji.

Voiceboty w przychodniach i szpitalach

Aktualnie, biorąc pod uwagę wysoki koszt wdrożenia i pewne niedoskonałości związane z obsługą pacjenta przez bota głosowego, rozwiązanie to rekomendowane jest raczej dużym placówkom medycznym.

W przychodniach i szpitalach, w których przepustowość połączeń sięga kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie, voicebot przyspieszy obsługę pacjenta i ograniczy pracę ludzką.

Skrócenie czasu oczekiwania na obsługę będzie też dużym atutem w placówkach POZ, w których w krótkim przedziale czasowym generowany jest bardzo duży ruch. Należy jednak pamiętać, że bot nie zastąpi w pełni pracownika – w wielu sprawach związanych ze świadczeniami NFZ czy stanem zdrowia pacjenta będzie kierował do tradycyjnej obsługi.

Twoja rejestracja nie działa skutecznie?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i dowiedz się jak możemy zaopiekować się Twoimi pacjentami

    Boty głosowe w prywatnych placówkach medycznych

    Prywatne przychodnie coraz częściej poszukują rozwiązań dla pełnego zabezpieczenia ruchu połączeń, bez konieczności zwiększania zatrudnienia. Pod uwagę brane są najczęściej rozwiązania takie jak: rozbudowa własnej infrastruktury technicznej, wsparcie rejestracji zewnętrznej lub zautomatyzowanie działań poprzez voiceboty.

    Te ostatnie sprawdzą się w kampaniach informacyjnych czy przypominaniu o wizycie.

    Jednak im większa potrzeba zaopiekowania tego obszaru w sposób profesjonalny, kompleksowy tym trudniej o dobre narzędzia czy systemy. Budowanie pozytywnej komunikacji z pacjentem rozpoczyna się już na etapie pierwszego kontaktu z rejestracją – podczas rozmowy z personelem rejestracji.

    Pacjent to wyjątkowy klient, często ze specjalnymi potrzebami a placówka medyczna to miejsce, w którym oczekuje empatii, zrozumienia i pomocy. Wybierając boty głosowe warto przyjrzeć się, czy spełnią one oczekiwania naszej grupy pacjentów.

    Skomentuj artykuł